قرارداد تولید محتوا

شما می توانید در این پست با چگونگی و نحوه نگارش یک قرارداد تولید محتوای حرفه ایی آشنا شوید

نگارش شده توسط امیر یزدانی

 قرارداد تولید محتوا

وقتی بحث از قرارداد تولید محتوا  به میان می آید، احیانا شما یک محیطی را در اختیار دارید که نیازمند ورود داده در آن است. چرا شما باید یک محیط ارائه داده یا محتوا داشته باشید؟
قطعا با دنبال کردن سر نخ به این موضوع پی می بریم که بدون هدف کسی اقدام به راه اندازی این امکانات برای ارائه محتوا نخواهد کرد، چه امکاناتی؟ 

فرض کنید قصد بیان یا اعلان یک موضوعی به دیگران را دارید، قدیم این کار از طریق اعلان های کاغذی، چاپ بر روی برگه های A4، روزنامه، مجله، کارت ویزیت، کاتالوگ و شاید سخنرانی در مجامع، رادیو، تلوزیون صورت میگرفت
اما الان به واسطه پیشرفت علم این مهم از طریق ابزار های ارتباطی جدید همچون اینترنت و متعلقات آن صورت میگیرد.

بنابراین منظور از امکانات همین ابزار هایی است که شما را در نیل به اهداف (ارائه محتوا) کمک می کند.

قرارداد تولید محتوا به درد چه کسانی می خورد؟

سوال بعدی این است این محتوا را چه کسی سفارش می دهد و چه سودی خواهد داشت.
در جواب باید گفت که علارغم نگاه جزئی برخی که فقط تولید محتوا را برای تجار و کسبه و آن هم برای تبلیغ میدانند باید دانست که اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم محتوا برای هر کسی می تواند سودمند باشد و نیازمند ارائه دادن آن باشد که قصد بیان یا اعلان چیزی را دارد، حتی اگر به سود مالی ختم نشود.
بنابراین شاید بهتر بتوان گفت که محتوا مقدمه دیده شدن است، تا محتوایی اعم از گرافیکی یا غیر گرافیکی وجود نداشته باشد، شما اگر هم دیده شوید تنها یک صفحه سفید خواهید بود.

انواع محتوا

محتوا از نظر ما به دسته های مختلفی قابل تقسیم است اعم از محتوای گرافیکی و غیر گرافیکی،محتوای صوتی و تصویری،محتوای علمی و غیر علمی،محتوای قدیمی و جدید،محتوای تبلیغاتی و غیر تبلیغاتی و…..

قرارداد تولید محتوا به جهت ارتباط مستقیم نتیجه کار طرف قرارداد با عایدات و سود حاصله طرف اول  یعنی شما، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است

نحوه تنظیم قرارداد تولید محتوا


تا اینجا مشخص شد که ما شخصی هستیم که نیازمند محتوا برای دیده شدنیم، بنابراین هم می دونیم که محتوا چیه و هم اینکه هدفمون مشخصه، در عین حال حال یا خودمون محتوای مورد نظرمون رو تولید میکنیم، یا اینکه با یک نفر قرارداد میبندیم که اون برامون این کا رو انجام بده
بنابراین اولین چیزی که نیاز داریم یک شخصی هست که محتوا نویس باشه.
بنابراین در یک قرارداد خوب، بعد از تعیین موضوع که همون تولید محتوا هست، باید طرف قرارداد یا مجریمون رو مشخص کنیم.


تعیین طرفین قرارداد

  بافرض اینکه موضوع قرارداد مون صرفا تولید محتواست مسلماً طرف قرارداد ما نباید شخصی باشه که توانایی تولید محتوا بالاخص تولید محتوایی که مد نظر ماست را داشته باشه.
بنابراین ما باید شخصی اعم از حقیقی یا حقوقی رو پیدا کنیم که از نظر علمی و تجربی توانایی تولید محتوا در موضوع مد نظر را داشته باشد.
به عنوان مثال اگر موضوع محتوای ما موضوعات حقوقی باشه شخص مورد انتخاب ما نیز باید حداقل دارای مدرک حقوق اعم از کارشناسی یا کارشناسی ارشد یا دکترا با حداقل مهارت نگارش و داستان نویسی یا نویسندگی باشه.
میتونیم تو یه موضوع برای دستیابی به سوابق ذکر شده در بالا از فرد انتخاب شده خود تقاضای ارائه رزومه کاری و تحصیلی داشته باشیم به عنوان مثال ایشان دارای مدرک معرفی شده خود هستند یا خیر و یا اینکه در کدام دانشگاه تحصیل کرده اند و یا اینکه نمونه کارهای تولید محتوا شده در موضوع حقوق خود را بیان کنند و اینکه در کدام یک از گرایش های تخصصی حقوق اقدام به تولید محتوا نمودند و یا علاقه به تولید محتوا در آن موضوع را دارند.
در تعیین طرف قرارداد،موضوعات قید شده بالا تنها ویژگی های فنی کار با یک طرف قرارداد باید دارای ویژگی‌های عام و قراردادی نیز باشد.
مثلاً شما باید با شخصی قرارداد ببندید که حداقل سن بلوغ را دارا بوده و رشید محسوب شوند و در عین حال دیوانه یا غیره نباشند.
طرف قرارداد ما باید قصد و رضایت بر امضا و انشا قرارداد به طرفیت ما باشد و این امضای قرارداد خود را به نحوی اعلام و بیان کند که می تواند اعم از امضا ایا اثر انگشت به ذیل قرارداد باشد.
این موارد سوای از مشخصات هویتی فرد اعم از نام و نام خانوادگی نام پدر شماره شناسنامه و شماره ملی آدرس محل سکونت شناسه ملی شرکت شماره ثبت شرکت و این چنین اطلاعاتی است که مربوط به هویت طرف قرارداد است.  

موضوع قرارداد

  درخصوص موضوع قرارداد ابتدای این گفتار به مقدار لازم برای ما تولید محتوا شدن و به طور کل باید دانست که موضوع قرارداد باید به نحوی منجز و معلوم باشد یعنی مبهم و مجهول نباشد.  

تاریخ قرارداد

  از جمله نکات بسیار مهم در مفاد قراردادها به تاریخ قرارداد است این تاریخ قرارداد می‌تواند تاریخ انعقاد و یا تاریخ سررسید و یا تاریخ سیر زمانی معتبر بودن قرارداد باشند که معمولاً منظور از تاریخ قرارداد در قراردادهای انجام کار که به صورت مستمر صورت می گیرد تاریخ اعتبار قرارداد است مگر اینکه کار در خصوص یک پروژه معین باشد مثلاً پروژه تهیه و تولید‌ ۲۰ محتوای حقوقی که باید حداقل ظرف یک هفته تهیه گردد در غیر این صورت هیچ گونه هزینه ای به طرف مقابل پرداخت نخواهد شد.  

ارزش قرارداد

  وقتی موضوع قرارداد به میان می‌آید مسلما طرف مجری ما رایگان قصد انجام کار را نخواهد داشت، اگرچه میتوان ارزش قرارداد را رایگان و داوطلبانه نیز منظور نمود اما عرفا د قرارداد مد نظر ما یعنی تولید محتوا، محتوا نویس ما تقاضای پرداخت حق الزحمه را دارد.
این حق الزحمه میتواند به صورت پروژه ایی و یا ماهانه منظور گردد.
همیشه در متن قرارداد بهترین حالت این است که مبلغ با ریال و تومان و عدد و حروف به صورت یکسان قید شود، اگر چه ارزش قرارداد میتواند به صورت تکی و جمعی نیز تعیین شود.
در هر حال بهتر است در این ماده علاوه به تعیین ارزش، نحوه پرداخت آن نیز درج گردیده و کسورات قانونی( هرچیز تکلیفی که کارفرمایان و مجری ها باید برای یک قرارداد به نفع دولت کسر کنند اعم از مالیات، بیمه، ارزش افزوده و…) را نیز محاسبه نمایند.
از جمله نکات مهم برای ذکر در این بند، شماره حساب معتبر طرف قرارداد برای واریز مبلغ حق الزحمه وی خواهد بود که ابتدائا و در بهترین حالت این است که این شماره حساب یا کارت به نام خود شخص باشد، اگرچه می تواند به کارت شخص دیگری نیز واریز گرد. اما بعدها شاید منجر به ایراداتی گردد.  

شرایط قرارداد

  در خصوص شرایط قرارداد به نظر به طور خلاصه نکات ذیل لازم است در قرارداد ذکر گردد که میتواند بسته به نیاز طرفین کم و کسر گردد:
*حضوری یا غیر حصوری بودن فعالیت
*ارائه محتوای اصل، غیر بازنویسی یا بازنویسی شده، کپی رایتری بودن محتوا، تهیه عکس مرتبط، درج کلید واژه های محتوا
*زمان ارائه هر محتوا
*امکان ویرایش محتوا به درخواست طرف قرارداد
* مسئولیت محتوای تولید شده
*تعیین هشتک مرتبط
*تعیین نرم افزار های مورد نیاز برای تولید محتوا، اعم از کورل، فتوشاپ، آفیس، افتر افکت، ادوب پریمر و…
*در اختیار قرار ندادن محتوا برای سایرین
*امضاء قرارداد عدم افشا محتوا
*تعیین مسئولیت کارگران زیر مجموعه و بیمه آنها و لزوم ارائه مفاصا حساب
*تعیین پروژه و مقاطعه کاری بودن قرارداد و کارگری نبود آن و عدم وجود تبعات استخدامی و…
* ذکر فسخ و سلب کلیه خیارات قراردادی
و….
در عین حال در متن قرارداد تولید محتوا به عنوان مواد انتهایی قرارداد لازم است یکسان بودن آدرس طرفین برای ابلاغات قید گردیده و لزوم اعلام آن در صورت تغییر مشخص گردد و در ادامه نیز در صورت عدم تعیین مرجع حل اختلاف، ماده امضاء و تبادل قید گردد.
در عین حال بهتر است علاوه بر امضاء، اثر انگشت یا مهر شرکت به همراه چند نفر شاهد نیز حضور داشته باشند.

(کپی متن با ذکر منبع بلامانع است)

من را در اینستاگرام دنبال کنید

فرآیند خرید

شما در حال تکمیل فرآیند درخواست خرید متن قرارداد مربوطه هستید لطفا جهت ادامه فرآیند موس خود را بر روی این فرم قرار دهید.

فرآیند خرید

خواهشمند است درصورت اطمینان از خرید، مبلغ مربوطه را به شماره کارت 3031-5243-9974-6037 بانک ملی به نام امیر یزدانی واریز نموده و بر روی تکمیل فرآیند خرید کلیک نمائید.
تکمیل فرآیند خرید